De wijze raad met Frank Hoogenboom: “laten we uitblinken”
In de serie ‘de wijze raad’ laten we PAGW’ers aan het woord die binnenkort met pensioen gaan. Wat waren carrière-hoogtepunten, welke wijze lessen geven zij mee én wat zijn hun toekomstplannen? Dit keer spreken we Frank Hoogenboom, contractmanager bij Rijkswaterstaat. Begin 2025 gaat hij met pensioen.
Het werkende leven van Frank
In 1988 begon Frank zijn carrière bij Rijkswaterstaat (RWS). Voor die tijd studeerde hij wis- en natuurkunde en geofysica aan de universiteit van Utrecht. Maar hij was nog niet klaar met studeren en ging verder met planologie en cultuurtechniek aan de universiteit van Wageningen. Met een hoop kennis rolde hij RWS binnen. Daar heeft hij tot op vandaag allerlei rollen vervuld.
Spuisluizen en verzachting zoet-zoutovergang
Frank begint te vertellen: “Ik startte bij het toenmalige DBW/RIZA (de huidige waterdienst) als adviseur waterbeleid. Van 1998 tot 2000 werkte ik bij de regionale directie IJsselmeergebied als senior projectleider ontgrondingenbeleid.” Daarna ging hij in 2000 aan de slag met de voorbereiding van nieuwe spuisluizen in de Afsluitdijk en de verzachting van zoet-zoutovergang tussen het IJsselmeer en de Waddenzee.
Project Schiphol-Amsterdam-Almere
Daarna gingFrank aan de slag bij het project Schiphol-Amsterdam-Almere. “In 2006 werkte ik vanuit de regionale dienst mee aan de voorbereiding van het project Schiphol-Amsterdam-Almere, de uitbreiding van de A1, A6, A9 en A10. Ik werkte aan de coördinatie van kabels, leidingen en vastgoed. Na het tracébesluit werkte ik vanuit contractmanagement mee aan de reconstructie van de A9 en de A1 van knooppunt Diemen tot de A6 bij Almere. In 2015 was de aanleg vrijwel gereed en ben ik overgestapt als contractmanager naar het Programma Onderhoud Bruggen van PPO in Arnhem. Ik werkte onder andere aan de renovatie van de Waalbrug Nijmegen”, zegt Frank.
Carrière-hoogtepunten
Wat was het hoogtepunt uit Frank zijn carrière? “Dat is toch de verbouwing van de A1, A6 en A9 tussen knooppunt Diemen en Almere”, legt Frank uit. “Ik heb de hele voorbereiding meegedraaid en een groot deel van de uitvoering. Bij het project hoorden onder andere de uitbreiding van de knooppunten Diemen en Muiderberg, nieuwe bruggen over het Amsterdamrijnkanaal en het IJmeer, een aquaduct onder de Vecht bij Muiden en een aansluiting op de ringweg van Almere. Er waren vijf gemeenten bij het project betrokken die allemaal hun eigen specifieke wensen hadden. Ik heb veel geleerd van de samenwerking met ProRail. Aan hun benadering van integrale veiligheid kunnen wij een puntje zuigen. We werkten samen aan een nieuwe spoorbrug over de A1 bij knooppunt Muiderberg. Een belevenis om bij de bouw aanwezig te zijn. Ik herinner me het bezoek aan staalbedrijf Victor Buyck in Gent nog goed. Daar werden brugonderdelen gemaakt in indrukwekkend grote hallen”, vertelt Frank enthousiast.
Frank zijn tijd bij PAGW
In 2019 kwam Frank bij PAGW als contractmanager voor het IJsselmeergebied. Frank: “Ik was verantwoordelijk voor de inkoop en uitvoering van verschillende verkenningen, waaronder de Friese IJsselmeerkust, de Noord-Hollandse Markermeerkust, Wieringerhoek en Oostvaardersoevers. De opgedane kennis uit eerdere aanbestedingen gebruikten we om toekomstige PAGW-aanbestedingen beter te maken en meer te standaardiseren. Zo was het een mooie ervaring om bij Wieringerhoek voor de variantenstudie zoet-zout Den Oever kansrijke varianten te bedenken. Dat hebben we gedaan met een ingenieursbureau én een bureau voor landschapsarchitecten. Samen met deze partijen hebben we die opgave tot een goed einde gebracht.”
Professionals in het veld
Frank wil PAGW-collega’s graag nog advies meegeven. “Zorg voor een ijzersterk verhaal. Iedereen houdt van natuur, maar we hebben allemaal een eigen mening over wat ecologische waterkwaliteit en natuur is. Bij PAGW doen we ons stinkende best om te laten zien dat we processen goed en efficiënt kunnen aanpakken. En dat is niet voor niets, want PAGW is maar een klein onderdeel van de totale opgave van RWS, de “concurrentie” is dus groot. Laten we uitblinken.”
Pensioen
“Voor mij is de cirkel rond. Ik ben ooit begonnen bij het waterbeleid en heb nu vijf prachtige jaren bij PAGW gehad. Na mijn pensioendatum blijf ik twee dagen voor RWS werken als lead auditor. Ik voer proces- en systeemtoetsen uit bij onze opdrachtnemers. En ik zie er naar uit om meer tijd te hebben voor mijn hobby’s: wandelen, tennissen, schaken en zingen. En, niet te vergeten: ik heb een grote belangstelling voor spoorweghistorie. Ik ben lid van de NVBS, de vereniging van liefhebbers van treinen en trams. Zij organiseren excursies en daar ga ik ze bij helpen”, rond Frank af.
Frank sluit het interview af met de volgende woorden: “Dé uitdaging voor de komende jaren is wel om te ontdekken welke mogelijkheden Artificial Intelligence biedt om ons werk in stand te houden en voor het verbeteren we de rijks-infrastructuur. Bij PAGW moeten we groot blijven denken. Duurzame versterking van de ecologische waterkwaliteit en natuur in onze grote wateren vergen flinke investeringen, en dat blijft nodig.”
Meer in deze reeks
Benieuwd naar meer verhalen in deze reeks? Lees ze hier: